Sportivii buni sunt prea buni.

Marti, inca de dimineata, am fost la prima editie a conferintei Sport Marketing organizata de Revista Biz, la invitatia dlui Cristian China Birta. Recunosc ca m-am dus un pic atipic pentru mine si anume cu o prejudecata.

Speakerii.
La aceasta prima conferinta s-a incercat un mix de sportivi de performanta cu rezultate exceptionale si oameni de marketing, de agentie si de client. Au vorbit printre altii Camelia Potec, Ana Maria Branza, Octavian Murariu (COSR), Alexandru Dedu (LPH), Calin Clej (marketing Manager Pepsico), Tiberiu Mercurian (Konzept Consulting), Catalin Tolontan (GSP) si Chinezu. Overall a fost o reteta ok pentru ca s-a trecut cumva prin toate perspectivele. Am simtit doar lipsa omului de agentie care sa explice de ce si cum ar trebui lucrat cu un sportiv si cum trebuie propuse ideile la client. O surpriza placuta a fost Camelia Potec, al carei speech echilibrat si coerent mi s-a parut mult peste cel al lui Tolontan, prezentarea acestuia din urma fiind urma fara o tinta clara si dezlanat afisata.

Drama financiara a sportului.
In Romania nu sunt bani. Fals. E plin de publicitate, pe bani foarte multi, iar asta va spun fara sa trebuiasca sa o spuna cineva la vreo conferinta. De ce nu sunt bani in sport? Sunt bani in sport, dar ei nu sunt bagati pentru a construi ceva ci pentru a obtine ceva rapid, pe loc. Tipic afaceristic romanesc. Astfel ca vorbim doar de fotbal cand vorbim de bani din publicitate (indiferent de forma ei). Mai sunt banii investitorilor. Tot in fotbal, pentru ca are cea mai mare expunere, deci tot pentru rezultate imediate. Toate asta se intampla in timp ce sportivi de exceptie iau titluri olimpice pentru Romania la discipline precum inot, scrima, gimnastica, tir, judo, etc. Iar asta este o drama, indiferent ce s-ar spune.

Limitarile marketingului.
Spuneam la inceput de o prejudecata, care din nefericire nu numai ca nu a fost demontata, dar ea nici macar nu a fost atinsa ca subiect in discutie. In Romania clientul/omul de marketing nu stie altceva decat testimoniale obosite de tipul “Sunt Nadia si copilul meu mananca margarina”. Pentru mine ca si consumator de sport asta este o jignire a inteligentei. Cu exceptia de care s-a si pomenit, a BRD-ului, care a comunicat consecvent folosinduse de Hagi, Nadia si Nastase, a lui Pepsi cu Next Eleven si a lui Gilette cu selectia nationala de pusti talentati, restul brandurilor sau multumit sa incerce marea cu degetul.

Concluzii
Initiativa foarte buna. Pentru editiile viitoare poate se va vorbi si un pic mai specific pe problemele punctate si atinse acum. Si tot pentru editia viitoare, poate unii speakeri se vor si pregati pentru asta si nu vor mai veni doar pentru ca au promis ca vin. Iar acum partea trista: sportivii romani cu renume international sunt mai apreciati afara decat in tara. Astfel se explica ca ii cauta firme de afara pentru sponsorizari, iar companiile din Romania le inchid usa in nas. Bizar este ca vorbim chiar si de filialele in Romania ale acelor companii care ajung sa semneze contractele de imagine pana la urma.

PS: poza din centru reprezinta dimensiunea reala a tintei in care se trage la Tir cu pusca, de la o distanta de 10 metri. Sa stiti ca pixul de langa este unul cat se poate de normal. Este fabulos cat de greu poate fi tirul.

This entry was posted in Dimineata, la cafea and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Sportivii buni sunt prea buni.

  1. Pingback: Eu i-aş da afară pe ăştia din federaţiile sportive! • Chinezu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *