Traficul, parcarile si logica.

Avand in vedere ca intr-o zi de duminica a pornit serialul despre Romania, imi pare ca aceasta zi din saptamana este predestinata pentru solutii care sa ne faca viata un pic mai buna. Azi am pregatit una la care ma gandesc de ceva vreme. Din trafic.

Acum 13 ani, cand am facut eu scoala de soferi, intructorul mi-a spus sa uit de parcarea cu fata. De altfel mi-a si explicat de ce: functie de masina e mai greu de aproximat distanta fata de colturile din fata ale masinii, iar daca spatiul de parcare este ingust, nu asa cum era ala din poligon, ai sanse mai mari sa atingi masina. Apoi mi-a mai dat un exemplu cand m-a dus intr-o parcare si m-a pus sa parchez cu fata intre un Jeep si o dubita. Apoi, cand sa iesim, m-a intrebat cum ma asigur. M-am dat jos am asteptat pana nu s-a vazut nicio masina, m-am urcat repede si am incercat sa ies, cu frica, de acolo. Azi daca te duci la oricare mall din Bucuresti, 90% dintre masini sunt parcate cu fata, in spatii de parcare de 2-2,5m latime.

Legislatie
Articol 128, litera c) spune ca: Se interzice mersul inapoi cu vehiculul la iesirea de pe proprietati alaturate drumurilor publice. E logic. Se presupune ca ai gard, ca nu te poti asigura si ca intarzii traficul iesirea ta necesitand 2 miscari. Deci in mod bizar, legea are logica. Acest fapt insa ridica urmatoarea intrebare: de ce nu se aplica aceeasi dispozitie si pentru orice parcare non-laterala de pe drumurile publice. De ce pe bulevard unde viteza de deplasare permisa este de 60 de km la ora este ok sa iesi cu spatele din parcarea de pe marginea drumului, deseori intrand si pe banda a 2-a?

Solutia?
Presupune doua chestiuni. Prima este modificarea legii in acest sens si sanctionarea soferilor care fac acest lucru pentru comportament imprudent pe drumurile publice. A doua tine de declararea neconforma cu legea a parcarilor tip spic amenajate de primarii, care se lauda cu aceste solutii, desi ele rezolva partial doar problema numarului loculurilor de parcare si nu tin cont de siguranta in trafic. Nici nu mai vorbesc de eficienta folosiri spatiului sau practicalitatea. Tine cumva de mentalitatea noastra a romanilor de a ne gandi doar la “acum” nu si la “pasul urmator”.

De ce ar fi utile aceste doua schimbari?
Poate-s mai multe avantaje si poate sunt si dezavantaje. Eu am sa enumar mai jos avantajele pe care le-am intuit.

  1. Timpul de afectare a traficului se muta la efectuarea parcarii. Nu stiu daca se castiga timp, dar se castiga siguranta, pentru ca aflat in trafic si dorind sa parchezi poti semnaliza acest lucru din timp si inlaturi surprizele.
  2. Intrarea cu spatele poate fi controlata mult mai usor in spatiile inguste, deci poti reduce numarul de manevre.
  3. Intrarea cu spatele reduce riscul avarierii masinii de la intrarea cu fata, acolo unde excesul de zel al constructorului a lasat bordura la 20 sau 25 de centimetrii peste nivelul carosabilului si iti agati sau trosnesti bara fata. In fond se observa o tendinta clara la constructori de a plasa spoilerul frontal cat mai jos. Bara spate este mult mai sus pozitionata.
  4. Iesirea inapoi in drumul public se face cu posibilitatea clara de a se asigura pentru soferul ce efectueaza aceasta manevra, astfel ca reduci foarte mult posibilitatea unui acrosaj. Astfel vorbim de o vizibilitate crescuta si de cresterea distantei de franare pentru cel ce are prioritate.
  5. Iesirea din parcare se face fara a incetini aproape deloc traficul.

Voi cum vedeti aceasta treaba? Sunt si alte avantaje? Sunt dezavantaje?

PS: Am si ilustrat pentru a fi mai evident ce spun aici.

This entry was posted in Dimineata, la cafea and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Traficul, parcarile si logica.

  1. Mihail says:

    Foarte bună logica. Aș adăuga semnalizarea corespunzătoare a parcării (eventual și pe carosabil) și reglementarea legislativă a încetinirii vitezei pe porțiunea de drum respectivă.

  2. Cristian Cartzu says:

    In US nu prea sunt parcari de tipul asta. Ori sunt la 90 de grade si sunt parkinguri ori clasicul paralel cu bordura. Cat am fost in Romania in aceasta vara am observat altceva: nu se respecta marcajul la parcare. Multe masini parcate pe doua locuri. Aici vorbim de sute de dolari amenda pentru asa ceva chiar si pentru linie calcata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *